کد مطلب:28421 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

عبد اللَّه بن عمر












2055.الاستیعاب- به نقل از عبد اللَّه بن عمر-: بر چیزی تأسف نمی خورم، جز آن كه به همراه علی علیه السلام با گروه سركش (باغی)، پیكار نكردم.[1].

2056.المستدرك علی الصحیحین- به نقل از زُهْری-: حمزة بن عبد اللَّه بن عمر به من خبر داد كه با عبد اللَّه بن عمر نشسته بودم كه مردی عراقی نزد عبد اللَّه بن عمر آمد و گفت: ای ابو عبد الرحمان!به خدا سوگند كه من حقیقتاً خیلی مشتاق بودم كه به بزرگواری های تو اقتدا كنم و به هنگام اختلاف مردم، پیرو تو باشم و تا آن جا كه بتوانم، از آشوب ها كناره گیرم. من آیه ای از آیات محكم[2] قرآن را تلاوت می كنم كه قلبم را می فشُرَد.مرا از آن با خبر كن. آیا این سخن خداوندعز وجل چه معنایی دارد: «وَ إِن طَآلِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن م بَغَتْ إِحْدَلهُمَا عَلَی الْأُخْرَی فَقَتِلُواْ الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِی ءَ إِلَی أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَآءَتْ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُواْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ؛[3] و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند، میان آن دو را اصلاح دهید، و اگر [ باز] یكی از آن دو بر دیگری تعدّی كرد، با آن [ طایفه ای ]كه تعدّی می كند، بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد. پس اگر باز گشت، میان آنها را دادگرانه سازش دهید و عدالت كنید كه خدا دادگران را دوست می دارد». از معنای این آیه مرا خبر ده.

عبد اللَّه گفت: تو را با این آیه چه كار؟ از نزد من برو.

آن مرد، باز گشت تا سایه او نیز از چشم ما پنهان شد و [ آن گاه] عبد اللَّه بن عمر رو به ما كرد و گفت: در خودم نسبت به این آیه چیزی ندیدم، جز این كه می بینم من با این گروه سركش (باغی)، آن گونه كه خداوندعز وجل مرا بدان فرمان داده بود، پیكار نكردم.[4].









    1. الاستیعاب: 1630/83/3، اُسد الغابة: 3789/109/4، علل الشرائع: 222.
    2. آیات محكم، آن دسته از آیات قرآن است كه در تطبیق آنها بر مصادیقشان جای تردیدی نیست.(م)
    3. حجرات، آیه 9.
    4. المستدرك علی الصحیحین: 4598/125/3، السنن الكبری: 16706/298/8.